Post-practical


Assalamualaikum, nak share sikit pengalaman praktikal :D
First practical was at Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh. 3 minggu gigihkan diri bangun seawal 5 pagi untuk ke hosp menimba ilmu. Minggu pertama dapat praktikal kat Klinik Kesihatan Greentown (alah sebelah hosp je). Radiographer kat sana semua baik baik belaka. Kat sana lah belajar position cervical spine, lumbar spine. Buat dua projection split dalam satu cassette. Thanks akak akak yg baik dan comel :)

Perkenalkan ni lah x-ray tube utk general x-ray mcm chest ke upper and lower extremeties. Ni mesin X-ray kat KK department sebijik mcm kat skill lab huhu.
Second and third week pulak praktikal kat HRPB. Ortopedik, Ortopantomography, Acciedent and Emergency, Flouroscopy dan Bilik X-ray 1. Macam macam pengalaman dapat praktikal ni. Ade patient berdarah, berbalut POP, masuk besi sana sini, lepas eksiden. Huhu tak sangke angan angan bekerja di hosp tercapai walaupun tak dapat jd doctor. Nak jd juru x-ray ni kene kuat mental, tak boleh kesian pt sangat kalau na position pt. Teringat pulak bilik fluoroscopy, rasa sebak bile pt datang buat HSG (Hysterosalpingogram).

Ni set nak buat prosedur HSG. Tp ade lagi yg sterile punya doctor je boleh pegang sebab dorang je pakai glove yg dah sterile. Feeling bile tengok boleh kata minor operation jugak lah kan kalau dah cucuk sane sini.
Hmm, lupe nak amik gambar mesin flouroscopy, mesin dia lain sikit L Takpe next time praktikal amik gambar mesin mesin lain jugak. Okay, so far im very thankful to all radiographers in KKG and HRPB atas ilmu yg dikongsikan. Thanks akak akak dan encik encik yg sporting yg garang pun sekali. Hehe, rindu Mr Naresh, Mr Thiben, Kak Rahel, Kak Pah, Kak Fiza dan lain lain.

Lastly, ni radiograph yg aku dengan syafiq berjaya sahut cabaran senior radiographer utk buat split. HAHAHA, tp waktu akak tu cabar aku dah goyang tp nasib baik ade budak pandai ni so kteorg berjaya buktikan hahaha
Okay, tunggu posting lepas ni pulak (: