Assalamualaikum, nak share sikit pengalaman praktikal :D
|
First practical was at Hospital Raja Permaisuri Bainun,
Ipoh. 3 minggu gigihkan diri bangun seawal 5 pagi untuk ke hosp menimba ilmu.
Minggu pertama dapat praktikal kat Klinik Kesihatan Greentown (alah sebelah
hosp je). Radiographer kat sana semua baik baik belaka. Kat sana lah belajar
position cervical spine, lumbar spine. Buat dua projection split dalam satu
cassette. Thanks akak akak yg baik dan comel :)
|
 |
Perkenalkan ni lah x-ray tube utk general x-ray mcm chest ke
upper and lower extremeties. Ni mesin X-ray kat KK department sebijik mcm kat
skill lab huhu.
|
|
Second and third week pulak praktikal kat HRPB.
Ortopedik, Ortopantomography, Acciedent and Emergency, Flouroscopy dan Bilik
X-ray 1. Macam macam pengalaman dapat praktikal ni. Ade patient berdarah,
berbalut POP, masuk besi sana sini, lepas eksiden. Huhu tak sangke angan angan
bekerja di hosp tercapai walaupun tak dapat jd doctor. Nak jd juru x-ray ni kene
kuat mental, tak boleh kesian pt sangat kalau na position pt. Teringat pulak
bilik fluoroscopy, rasa sebak bile pt datang buat HSG (Hysterosalpingogram).
 |
Ni set nak buat prosedur HSG. Tp ade lagi yg sterile punya doctor je
boleh pegang sebab dorang je pakai glove yg dah sterile. Feeling bile tengok boleh kata minor operation jugak lah kan kalau dah
cucuk sane sini.
|
Hmm, lupe nak amik gambar
mesin flouroscopy, mesin dia lain sikit L Takpe next time praktikal amik gambar
mesin mesin lain jugak. Okay, so far im very thankful to all radiographers in
KKG and HRPB atas ilmu yg dikongsikan. Thanks akak akak dan encik encik yg
sporting yg garang pun sekali. Hehe, rindu Mr Naresh, Mr Thiben, Kak Rahel, Kak
Pah, Kak Fiza dan lain lain.
|
 |
Lastly, ni radiograph yg aku dengan syafiq berjaya sahut
cabaran senior radiographer utk buat split. HAHAHA, tp waktu akak tu cabar
aku dah goyang tp nasib baik ade budak pandai ni so kteorg berjaya buktikan
hahaha
|
Okay, tunggu posting lepas
ni pulak (:
|